De basis-zegels hebben de volgende afmetingen:
bij opsturen van de afbeeldingen in het JPG-formaat wordt geadviseerd om minimaal 300dpi te kiezen. De vellen hebben een grootte van ??n A4 en bevatten 4x5 of 5x4 zegels met naar wens een tekst op de bovenrand en tekst (en eventueel een datum) op de onderrand. Op de onderrand meestal ook het bestelnummer links onderin. |
The base-stamps have the following sizes:
Those who would send their pictures in JPEG-format were advised to use at least 300 DPI. The sheets were of the size of one A4, containing 4x5 or 5x4 stamps. One could add a capture on the top margin and/or some text (plus date) on the bottom margin. The lower left corner usually had the order-number printed. |
Bij verreweg de meeste zegels is het gele cq blauwe kader gedrukt in rasterdiepdruk met velinleg [!] bij de Oostenrijkse Staatsdrukkerij [onder elk zegel staat vermeld "öSD"]. Het raster hier gebruikt is erg fijn en gezien de lichte kleuren niet goed op te meten. Het patroon van de posthoorn is om en om staand en kopstaand. Bij de aankondiging van de zegels werd gesproken van 'Iriodin farbe' en 'Artscreen' tegen vervalsing. Aan de zegels zelf is daar weinig van te merken. |
Most of the personalized stamps have the basic frames printed in sheet-fed photogravure by the Austrian State Printers [each stamp has the inscription öSD underneath]. The screen is pretty fine and thanks to the yellowish colours hardly measurable. The posthorn pattern is altenatively upright and inverted. The stamps were initially described as having 'Iriodin' colours plus 'Artscreen' to prevent falsification. The stamps themselves hardly show what this is about. |
Iriodin is een handelsmerk van Merck Sharp en Dohme voor een 'parelmoerachtige' glans waarbij de kleur zou moeten veranderen bij het wentelen of draaien van de zegels. Vaak wordt in deze context ook gesproken van een 'optisch variabele inkt' (afgekort OVI) daarbij de merknaam vermijdend. Inderdaad heeft de onderkant van het zegel rondom de landsaanduiding over het geel of blauw heen een licht met zwart aandoende waas die gerasterd is wat het copi?ren ongetwijfeld iets zal bemoeilijken echter door de bank genomen is de basis-druk (kaders) slecht uitgevoerd! |
Iriodin is a trade mark owned by Merck Sharpe and Dohme and denotes a 'perlmutter' gloss that is to change colours when turned. More often this is called 'optical variable ink' or OVI so avoiding the trade mark. Indeed the bottom of the stamp has around the country name a touch of blackish fine screen, but due to the rather frequently occuring bad printing of the base-stamp one can hardly ever be sure. |
Bij de oorspronkelijke 'gele' versie - die met het euro-teken - is de tekst (lands- en waarde-aanduiding ook in rasterdiepdruk is uitgevoerd. Bij de nieuwe opzet sinds februari 2006 (met als voorloper de 'Kristallen' van 15.12.2005) is de tekst ('österreich' danwel 'Austria' en de waarde-aanduiding in centen) meegeprint! De afbeeldingen zelf hebben de volgende kleuren met rastermaat cq rasterhoek:
|
In the original 'yellow' version of the stamp - the one with the € sign - the country name plus the value was printed in photogravure as well. However, since 01.02.2006 [already the |Crystals of 15.12.2005 too!] the text got printed by the digital printer together with the picture itself. The picture was made in the following colours with their screen-gauge and screen-angle:
|
Bij latere zegels - vanaf juni 2005 - zijn de hoeken van 3 kleuren gewijzgd:
Over het algemeen is het geel niet te meten en is het zwart meestal niet aanwezig in de afbeelding. De lands- en waarde-aanduiding aanvankelijk in rasterdiepdruk is vanaf februari 2006 digitaal geprint R85. Zowel horizontaal als verticaal 6 rasterpunten per mm, vandaar 6x1.41=8.5 per mm of wel 85 per cm. |
Later issued stamps - from June 2005 onwards - have a different screen-angle:
The yellow colour is hardly ever measurable and the black colour is rarely available. The country name plus value that used to be printed in photogravure up to February 2006, got applied by digital printer in black with a screen-gauge of R85 (both horizontally as vertically one can count 6 dots per mm, hence 6x1.41 = 8.5 per mm or 85 per cm. |
De druk is volgens opgave van de Oostenrijkse Post een 'digitale print' waarmee tevens het 'artscreen' wordt bedoeld. Het 'artscreen' laat een glanzende laag inkt zien die duidelijk boven op het papier ligt - bij de Nederlandse zegels slechts te vergelijken met de automaat-zegels van Heemstede, Nijmegen, Rotterdam, Apeldoorn en Papendrecht. Dankzij die glanzende inktlaag is te zien dat de tekst eerst gedrukt is geweest, maar later 'geprint'! |
The way the pictures was applied to the stamps is called - according to the Austrian Post - a digital printing which refers to the 'Artscreen' as well. The 'artscreen' shows a thick layer of glossy ink that obviously is on top of the paper. Dutch stamps only have a similar print with the Wincor-Nixdorf stamps at Heemstede, Nijmegen, Rotterdam, Apeldoorn and Papendrecht . Thanks to that thick layer of ink you can tell that the country name and value was not a digital print but a regular fixed plate print. |
De druk in rasterdiepdruk moet met velinleg geweest zijn aangezien de drukrichting haaks staat op de papierrichting. De papierrichting is ↔ voor de staande zegels en ↕ voor de liggende zegels. De drukrichting is dan B voor staand en L voor liggend. De perforatierichting is ↔ voor de staande zegels resp. ↕ voor de liggende zegels. In beide gevallen zijn de linker- en rechter velranden geheel doorlopend en is er 1 gat boven resp. onder. Aan de zijkanten zitten compleet lege zegelvelden! |
Printing must have been by sheet-fed photogravure as the direction of printing makes an angle of 90 degrees with the direction of paper. The direction of paper is ↔ for the portrait stamps and ↕ for the landscape ones. The direction of printing is B for the portrait and L for the landscape, also the direction of perforation is ↔ for portrait and ↕ for landscape stamps. In all cases the the left and right margins are complete perforated creating complete empty 'stamps'. The upper and lower margins have 1 extension hole. |
Bij veel door de Post zelf onder het mom van persoonlijke zegels uitgegeven (prestige)boekjes is de druk offset-druk voor het geheel. Althans.... Dit geheel indruisend tegen alle verklaringen van Erich Haas van de Oostenrijkse Filatelistische Dienst dat voor Oostenrijkse zegels alleen de diepdruk-technieken (plaatdruk en rasterdipedruk) aan de orde zijn! Bij de meeste onderzochte prestigeboekjes uitgevoerd in offset - b.v. "Ab durch die Hecke", "Cars", "Sound of Music" is de afbeelding voorzien van R100 met rasterhoeken: magenta 45, cyaanblauw 75, zwart 15, geel niet te meten. Ook is bij deze zegels niets te zien van een glanzende inkt die boven op het papier ligt; papier en druk zijn mat. En er is geen MIC aanwezig! Het is niet onmogelijk - misschien wel aannemelijk - dat het kader toch in rasterdiepdruk is gedrukt! Bij een kleur als geel is dit niet of nauwelijks met zekerheidvast te stellen. Wachten is op duidelijke rakelstrepen! |
Quite a lot of prestige booklets - issued by the Austrian Post under the misnomer of 'personalized stamps' were not made up of base-stamps with a picture inserted, but were fully printed in offset-litho from the very design. At least ..... This is in flagrant contradictionwith the statement made by Erich Haas of the Austrian Philatelic Service that for Austrian stamps other printing technics than photogravure and recess are out of the question! At least the bookletsin offset-litho researched so far - i.e. 'Ab durch die Hecke', 'Cars'and 'Sound of Music' - have a screen-gauge of R100 and screen-angles: magenta 45, cyanblue 75, black 15 and yellow unmeasurable. Also no signof the thick, glossy layer of ink seen on top of the paper; both paper and print are matt. No MIC present! Itis not impssible - maybe it is rather likely - that the frame is also printed in photogravure! In the colour yellow it is awfully hard to establish whether it is photogravure or not. We're still waiting for the doctor blade lines! |
Bij ??n zegel leek behalve de landsaanduiding en de waarde nog iets in het zwart in rasterdiepdruk aangebracht. Het gaat om het in februari 2004 uitgegeven zegel voor de Oostenrijkse presidentskandidate dr Benita Ferrero-Waldner. De bekendgegeven oplage is 130.000 zegels (ofwel 6.500 vellen) en daarmee tot dus ver met veruit de grootste oplage. Druk in rasterdiepdruk zou gezien deze grote oplage niet onplausibel zijn. De tekst in het zegel boven het portret "F?r Benita" leek eveneens gedrukt. Het "F?r Benita" zegel heeft een zeer fijn raster voor de tekst; de afbeelding heeft zoals gebruikelijk een R75 met de rasterhoeken uit de begin-periode: magenta 75, cyaanblauw 15 en geel niet op te meten. Bij nader inzicht heeft ook de tekst "F?r Benita" een glanzende inkt die ligt 'op' het papier. Ook is gebleken dat bij andere zegels waar zwart is gebruikt in de afbeelding [niet tekst!] R75 is gebruikt, maar daarentegen voor tekst een veel fijner raster R85! |
At first at least 1 stamp seemed to be printed in photogravure apart from the text of country name and value. The in the largest printing - 130.000 stamps (6.500 sheets )- issued 'F?r Benita" was an obvious candidate - not just for presidentship but also for getting printed in photogravure. The text above the head also seemed to be in photogravure. And indeed the screens used are R75 with angles of 75 magenta, 15 cyanblue and not measurable yellow. The text 'F?r Benita" however is glossy and lies on top of the paper. In the mean time a few other stamps with black in the picture have been found displaying R75 apart from a R85 for the occasional texts! |