HomeBijzondere uitgiften in 20062009 Maart Nederland

2008 NVPH Speciale Catalogus en de persoonlijke postzgels

In de nieuwe Speciale Catalogus van 2009 vinden we op pagina 18 enkele alinea's gewijd aan de :"persoonlijke zegels":

"Onder persoonlijke postzegels, verstaan we postzegels met een door TNT-post vastgesteld frame met waardeaanduiding. Daarbinnen is plaats voor een persoonlijke afbeelding. De afbeelding kan dus varieëren."

Kortom, vast kader met daarbinnen een variabele afbeelding die ook nog eens "persoonlijk" is. Dat het kader met waardeaanduiding (en landsaanduiding) door de post wordt vastgesteld mag vanzelfsprekend worden geacht bij een door die post uitgegeven postzegel. Iets vasts moet de postzegel als zodanig herkenbaar maken voor de betreffende post. Ofschoon.... Maar wat verstaan we dan onder 'persoonlijk' ?

"Vanaf 2006 (nummer 2420) zijj dergelijke zegels in Nederland verkrijgbaar. Daarvoor waren reeds zegels met een gepersonaliseerde tab verkrijgbaar. Deze laten we hier buiten beschouwing."

"In principe kan eenieder dus de door hem of haar gewenste afbeelding (tegen een meerprijs boven de frankeerwaarde) op een zegel plaatsen en zodoende een afwijkend zegel creeëren. Het spreekt voor zich dat catalogisering hiervan een onhaalbare zaak is."

Hoezo onhaalbaar??? Catalogisering houdt voor de filatelie meer in dan alleen maar de plaatjes inventariseren. Er zijj verschillende druktechnieken gehanteerd, perforeermethodes, papiersoorten etc. Die kunnen wel in kaart gebracht worden en dat is een logische taak voor de filatelist! De catalogus kent vele voorbeelden waar deze onderscheidende kenmerken van zegels wel zijn gecatalogiseerd. Waarom dat niet gebeurt met deze persoonlijke zegels wordt geheel niet onderbouwd.

"In het verleden verleende publicatie in de Staatscourant postzegels hun unieke status. Door de privatisering is het emissie-beleid volledig in handen van TNT post gekomen. Naast een officieel emissie-programma worden door TNT op basis van de persoonlijke zegels regelmatig postzegels uitgegeven die buiten dit kader vallen. In de marketing van TNT post wordt voor de verzamelaar niet een duidelijke lijn tussen de emissies getrokken."

"Op basis van de persoonlijke zegels"? Bedoeld wordt kennelijk het hierboven genoemde vaste kader e.d. zonder dat er sprake is van 'persoonlijke invulling'. Want er is geen persoonlijke inbreng bij de zegels waartegen geageerd wordt. TNT post heeft het volste recht om wijzigingen aan te brengen in het uitgifte-programma en om deze aan te vullen. Dat doet aan de status van de uitgegeven postzegels niets af. Over de soms vreemde marketing-grappen die TNT post uithaalt met postzegels - b.v. het niet tegen nominaal verkrijgbaar zijn van de 'Weken van de kaart' postzegels of de ongekend hoge nominale waarde (meestal voor aangetekende zendingen) kan een aparte discussie worden gevoerd. En ook of de verzamelaars zich daarbij wel voelen. Dit heeft allemaal niets met het onderwerp "persoonlijke postzegels" te maken.

"De Cataloguscommissie realiseert zich dat er goede argumenten zijn om deze zegels in de catalogus op te nemen. Anderzijds realiseert de cataloguscommissie dat deze ontwikkeling leidt tot een explosieve toename van het aantal emissies die vaak in beperkte oplage op de markt worden gebracht tegen prijzen die de nominale waarde ver te boven gaan. Ook zijn deze zegels niet algemeen verkrijgbaar en zijn ze nauwelijks te onderscheiden van de zegels die per velletje door particulieren kunnen worden aangemaakt."

Voor alle duidelijkheid gaat het hier dus om niet-persoonlijke postzegels: postzegels met een vast kader, uitgeven door TNT post, maar zonder een 'persoonlijke invulling'. Duidelijk probeert de Catalogus Commissie hier strijd te voeren tegen de marketeers van TNT post. Wat is hier "beperkte oplage"? En "ver boven nominaal"? En wat is "niet algemeen verkrijgbaar" als ze via alle verkoopunten van de TNT post verkrijgbaar waren of via advertentie-campagnes in de landelijke dagbladen besteld konden worden?? Het enige is de prijs "ver boven nominaal", maar die geldt voor andere, wel door de Catalogus Commisie "goedgekeurde' en in de catalogus geaccepteerde producten van TNT post evenzeer denk aan de "prestigeboekjes" van 9.95... De verschillen met de door particulieren bestelde blokjes van 10 zijn kwalitatief zeer groot. Een grove print-kwaliteit tegenover een fijne druk-kwaliteit! Hoezo nauwelijks te onderscheiden??

"Opname van de in grotere oplage in rasterdiepdruk vervaardigde varianten zou daarom nieuwe problemen oproepen."

Welke problemen? En hier wreekt zich het gebrek aan druktechnische kennis bij de Catalogus Commissie: er is nog geen enkel "persoonlijke postzegel" vervaardigd in rasterdiepdruk. De vaste kaders zijn tot dus verre steeds gedrukt in offset-druk door resp. Joh. Enschedé, Haarlem of Walsall Security Printing, Walsall..

"Tot nu toe heeft TNT-post bij het verschijnen van een nieuw randontwerp steeds zegels tegen de nominale waarde op de markt gebracht met één of meer "standaard" afbeeldingen. Postzegels met deze "standaard" afbeeldingen welke tegen nominale waarde op postkantoren of via collectclub worden verkocht nemen wij vooralsnog op in deze catalogus."

Ook hier weer moet worden gesteld dat het om gewone postzegels gaat zonder enige "persoonlijke" inbreng! Wat kan een Cataloguscommissie voor probleem hebben met door TNT-post uitgebrachte postzegels?? Het etiket "persoonlijk" is op geen enkele wijze gerechtvaardigd en is een vorm van misleiding van verzamelaars die recht hebben op adequate informatie over hun verzamel-object. .

"Buiten deze 'standaard' afbeeldingen hebben de door TNT-post op de markt gebrachte persoonlijke postzegels diverse verschijningsvormen.

Velletjes (o.a. met voetballers)

Blokjes (o.a. een aan abonnees gratis vertrekt blokje met Rembrandt en Michiel de Ruyter)

Prestigeboekjes (o.a. voetbalclubs, bekende personen etc.). Een van deze boekjes bevat postzegels met toegevoegde pepernotengeur.

Deze, niet algemeen tegen de nominale waarde verkrijgbare, zegels worden dus niet in deze catalogus opgenomen, ongeacht het feit of deze zegels een afwijkende druksoort of tanding hebben."

Alweer, de hierboven aangehaalde postzegels hebben niets "persoonlijks" en zijn uitgegeven in het kader van de door TNT-post gevoerde marketing-politiek. Verreweg de meeste - de voetbal-WK-blokken, de prestigeboekjes - zijn via de gebruikelijke verkooppunten van TNT-post verkrijgbaar geweest en voor wat betreft de 'prestigeboekjes' wijken ze niet af van de gangbare verkoopprijs van 9.95 voor prestigeboekjes! De hard-cover prestigeboekjes zijn via Collect Club op de bezochte postzegelbeurzen zonder belemmering aangeboden en verkocht voor de prijs van hooguit 14.95. Gezien het feit dat 'prestigeboekjes' een plek hebben gekregen in de catalogus en de druktechnische varianten ook apart worden vermeld getuigt de kanttekening "ongeacht het feit of deze zegels een afwijkende druksoort of tanding hebben" niet echt van filatelistische aard.

De NVPH staat het uiteindelijk geheel vrij om een catalogus uit brengen naar haar idee. Door de bijzondere machts-positie die zij in de loop van 80 jaren heeft gekregen, heeft zij ook - "noblesse oblige" - een verplichting naar de verzamelaars om deze goed te informeren. Door het welbewust niet vermelden van gewoon door TNT-post uitgegeven postzegels in haar catalogus bewijst zij de filatelie geen dienst. Het weg-stoppen achter andere postzegels via een ingewikkeld subnummer-systeem van door TNT-post van te voren in haar uitgfite-programma van 2008 aangekondigde zegels "Keuze van Nederland" en geërd met een NVPH FDC (E567) - puur en alleen omdat de zegels het omineuze vaste kader hebben gekregen - geeft al aan hoezeer de strijd tegen TNT-post marketing-beleid is doorgeslagen...


Copyright © Printing Matters (Contact Rein Bakhuizen van den Brink)
Last updated on October 22, 2020

HomeBijzondere uitgiften in 20062009 Maart Nederland