|
Ajax, Feijenoord en PSV In navolging van de Oostenrijkse prestigeboekjes met 3 blaadjes van 3 zegels voor enkele voetbalclubs aldaar, zijn per 01.05.2007 3 postzegelboekjes uitgebracht met telkens 3 verschillende zegels die vlag, shirt en logo van de clubs uitbeelden. De verkoopprijs wordt 9.95. Anders dan in Oostenrijk worden de spelers zelf niet afgebeeld - dat zou door de te betalen beeldrechten de zaak minder lucratief maken. Met een oplage van zo'n 30.000 boekjes per club zijn ze in aantal vergelijkbaar met de "officiële" prestigeboekjes - is de term al gedeponeerd voor het Benlux merkenrecht ? - en daarmee is dan ook zeker geen speculatie in dit product te verwachten. De zegels zelf zijn door tussenkomst van TNTPost in offset-druk vervaardigd bij JESP in Haarlem, maar voor de verdere afwerking is het Venloose bedrijf ReKaFa Special Products (reclamekalenderfabriek) verantwoordelijk dat ook de contacten met de voetbalclubs verzorgt. Het is dit Venloose bedrijf dat de postzegelboekjes in samenwerking met de voetbalclubs en TNTPost op de markt brengt. Waarmee de rol van TNTPost minder prominent lijkt te worden. Rekafa Special Products komt met een nieuw product en TNTPost ziet hierin een ongekende mogelijkheid het verzamelen van postzegels te bevorderen. Als alles meezit dan is een 4e boekje al in de maak! Leve AZ, de nieuwe landskampioen? |
De boekjes worden niet in abonnement bij Collect Club geleverd, zijn wel als losse exemplaren te bestellen. Behalve bij de voetbalclubs zijn de boekjes ook te koop in de postkantoren en bij de Primera-winkels echter daar in een speciale schapverpakking! |
Prestigeboekjes met de blauwe tomaat Na de op 1 mei 2007 uitgegeven 3 prestigeboekjes voor de voetbalclubs Ajax, Feijenoord en PSV (AZ mocht het niet lukken landskampioen te worden) kwamen kort na elkaar nog 2 andere prestigeboekjes uit. Op 8 juni het prestigeboekje uitgegeven in verband met het afscheidsconcert van de Volendamse popgroep BZN na 40 jaar. En op 15 juni het prestigeboekje voor de Vrije Universiteit. Beide boekjes waren - zij het in bescheiden getale - op de postkantoren te koop. De blauwe tomaat werd via de op de balie liggen "matjes" aan de daar staande klanten aangeprezen. Waren de Voetbal-boekjes nog in een speciale verpakking verkocht via de Primera winkels, voor de beide laatste gold dat niet meer en ook hadniet elke Primera meer deze boekjes beschikbaar. Viel de verkoop dan misschien tegen? |
Druktechnisch is met de zegels uit al deze prestigeboekjes het nodige aan de hand. De lay-out van 3 zegel per blaadje zorgde voor een kwart-slag draai op het drukvel. Anders dan bij de blokken van 10 is de papierrichting nu ↔ i.p.v ↕ . Ook in de perforatie heeft de kwartslag doorgewerkt. Het oorspronkelijk - bij de blokken van 10 - verschil in tandingsmaat tussen de horizontale kant en de verticale kant is er weer zij het dat de perforatiemaat horizontaal van het blok nu verticaal zit bij de blaadjes van 3 en dat van verticaal in het blok nu horizontaal in het prestigeboekje. Kortom, er is een tandingsvariant ontstaan die een aparte plek in een catalogus verdient. |
Prestigeboekje Zonnebloem Op 3 september 2007 verscheen ook een prestigeboekje met 3 bladen van 3 zegels gewijd aan de "Zonnebloem': "De Zonnebloem kleurt je wereld" En inderdaad als je de blaadjes met postzegels van achteren naar voren bekijkt worden de zegels steeds meer ingekleurd! Druktechnisch - de zegels zijn gedrukt in offset bij Joh. Enschedé Security Printing - is - net als bij de voetbalclubs, BZN en VU - met de zegels uit al deze prestigeboekjes het nodige aan de hand. De lay-out van 3 zegel per blaadje zorgde voor een kwart-slag draai op het drukvel. Anders dan bij de blokken van 10 is de papierrichting nu ↔ i.p.v ↕ . |
Ook in de perforatie heeft de kwartslag doorgewerkt. Het oorspronkelijk - bij de blokken van 10 - verschil in tandingsmaat tussen de horizontale kant en de verticale kant is er weer zij het dat de perforatiemaat horizontaal van het blok nu verticaal zit bij de blaadjes van 3 en dat van verticaal in het blok nu horizontaal in het prestigeboekje. Kortom, los van het feit dat het hier gaat om zog. achterdeurpostzegels en niet om persoonlijke postzegels - horen deze prestigeboekjes en de losse zegels eruit vanwege de tandingsvariant in een catalogus thuis. Artikelnummer voor de boekjes: 697237. Product-barcode +49889. |
De prestigeboekjes Jetix e.v. Op 21 september 2007 verschenen de eerste 2 prestigeboekje met 3 bladen van 3 zegels gewijd aan kindertekenfilms die te zien zijn op de TV-zender Jetix. Druktechnisch - de zegels zijn gedrukt in offset bij Joh. Enschedé Security Printing - zijn ze te vergelijken met de eerder verschenen prestigeboekjes met de 3 voetbalclubs, BZN , VU en de Zonnebloem. |
Artikelnummer voor de boekjes: 697243 resp. 697244. Product-barcode +49988 resp. +49995. Op 6 november 2007 staan nog gepland de 3e Jetix uitgave gewijd aan de "Club van Sinterklaas" en een boek met 10 zegels vol "André's Favoriete Typetjes" van André van Duin. |
De prestigeboekjes Vogelbescherming Ook op 2 januari 2008 verscheen een prestigeboekje met 9 [=3 blaadjes van 3] zegels met afbeeldingen van tuinvogels. De prestigeboekjes kosten 9.95 en zijn op alle postkantoren verkrijgbaar zolang de voorraad strekt en verder bij de Collect Club in Groningen. Artikelnummer: 697286; product-barcode + 50816. De zegels zijn gedrukt in meerkleuren-offset of de Mitsubishi-persen van Joh. Enschedé Security Stamp Printing in Haarlem. |
De op 2 januari 2008 verschenen prestigeboekje met 9 [=3 blaadjes van 3] zegels met afbeeldingen van tuinvogels zijn al op de dag van uitgifte ingetrokken vanwege een probleem met de lijm. De boekjes vielen uit elkaar. Herstelde boekjes - met een groen rijgdraad - waren enkele weken later verkrijgbaar bij de Collect Club in Groningen en Vogelbescherming zelf. De herstelde boekjes zijn niet meer in omloop gebracht bij de postkantoren. Vermoedelijk is het aantal verkochte originele boekjes behoorlijk laag. |
Jump: Hartstichting Ook op Stamp Passion was een prestigeboekje ten bate van Jump: Hartstichting verkrijgbaar bij de stand van de Collect Club. Opvallend bij dit boekje is het gebruik van het oude, paarse rechthoekige kader en dat er maar 3 verschillende zegels zijn die op 3 blaadjes worden herhaald! |
Het boekje dat via de website van TNTPost vanaf 14 april 2008 besteld kan worden is echter op de gewone verkooppunten van TNT Post nog helemaal niet te vinden! Wel is het boekje ook te bestellen via de website van de Hartstichting zelf. Product-barcode: +51929 en artikelnummer 698033. |