De 14F grijs werd op 15.01.1990 uitgegeven primair voor de laagste gewichtsklasse briefport binnenland. In dat kader was papier gewenst met een fosforescente substantie ten behoeve van de postmechanisatie. In de loop der tijd zijn de volgende papiersoorten gebruikt:
|
The 14F grey was issued on 15.01.1990 primarily for inland letters at the lowest weight category. Thus the use of a phosphorescent substance was necessary to serve the posta. automation. Consecutively the following types of paper have been used:
|
De 14F werd gedrukt bij de Zegelwerkplaats in Mechelen in rasterdiepdruk op de Goebel-drukpersen aan de rol. Net als de in 1982 uitgegeven 10F met de electromechanische cylindervervaardiging met behulp van een Hell Klischograph. De 14F heeft echter anders dan de 10F slechts twee zegels als origineel wat het sindsdien beproefde systeem oplevert van de oneven rijen (1e, 3e en 5e rij) geheel gelijk over de volle breedte resp. de even rijen (de 2e en 4e rij) gelijk. |
The 14F has been printed by the Post Office Printing Works in Mechelen in photogravure on the Goebel reel-fed rotaries. Just like the 10F issued in 1982 the cylinders have been made using the electro-mechanical engraving of the Hell Helio Klischograph. Unlike the 10F the 14F had an original of only 2 stamp designs which resulted in the since know odd rows having exactly the same screen dot pattern and also the even rows have their own pattern. |
Zoals gebruikelijk binnen deze Velghe serie wordt uitgegaan van een zegelbeeld dat gedigitaliseerd 2 zegelbeelden oplevert. Vervolgens wordt met de Helio Klischograph de cylinder gegraveerd waarbij van links naar rechts en van boven naar onder wordt gegaan. Wordt tijdens het graveren bewust de ruimtes tussen de panelen 1 en 2 overgeslagen? Zo gedetailleerd is de informatie nooit geweest die we van De Post kregen (laat staan van de Schutter zelf). Te constateren valt slechts dat de oneven rijen verschillen van de even rijen. Deze vaststellling heeft Eric Mesdagh al in 1989 kunnen doen. In de praktijk vinden we nieuwe cylinders door te letten op kleine verschillen qua rastering in de tekst cq de tekening onderdelen als kroon of 'X'. Wat niet in de tekening hoorde - bijvoorbeeld stofdeeltjes op het origineel gaat genadeloos mee met het graveren. Bij de 14F is dit goed te zien bij de enige cylinder die gebruikt is. Er zitten naast de zegeltekening zelf zowel losse cq reeksen rasterpunten dat rustig gesteld mag worden dat het originele beeld van de 14F zwaar verontreinigd moet zijn geweest. Kortom, dat zo iets werd geleverd was een groot schandaal! |
As usual in this Velghe series the original image of the stamp results into 2 digital images. Subsequently the hell Helio Klischograph does the electro-mechanical engraving going from kleft ot right and from top to bottom. Wheter during the engraving the space between the panes was skipped is some detailed information we never had been able to acquire neither from De Post nor from de Schutter. What can be stated is that the odd rows differ from the even rows. This was an observation made already in 1989 by Eric Mesdagh. We should be watching for minor difference in the screen patterns in order to find new cylinders. In details like that of the crown or 'X'. Everything that doesn't belong to the design but was on the original somehow, will be copied mercilessly! It is quite clear at the 14F on the only cylinder used. Apart from the stamp design several loose dots can be found on each row so it is not exaggerating to state that the original stamp picture must have been quite dirty. It might be called a scandal! |
Oneven rijen / odd rows
Even rijen / even rows
|
Bijna elke cylinder loopt nadat ze gegraveerd is (lichte) schade op danwel ontstaan er in de chroomlaag kleine blaasjes die openspringen. De plaats van deze kenmerken worden beschreven per zegelpaneel (1 of 2) en per zegelrij (1 t/m 5). In de praktijk is slechts materiaal bewaard van de 1e kolom - de kolom met op de velrand de drukdatum en de veltelnummers. Ook de zegel met eraan vast het paneel nummer is goed te vinden echter dan is het bijna nooit mogelijk om dat zegel exact te dateren. Vrij uitzonderlijk is het kunnen bekijken van complete loketvellen! Er is maar 1 cylinder gebruikt:
|
Almost every cylinder will receive small damages after having been engraved. Mostly this will be burst-open bubbles in the chromium layer. All these characteristics will be described for each pane (1 and 2) and each row (1 to 5) separately. As we have material mainly from the 1st column (the one with the date and sheet count) the characteristic described will be originating from that part of the cylinder. It is rather an exception to have had access to complete sheets Only 1 cylinder has been used:
|
Ter gelegenheid van de Postzegeltentoonstelling Belgica'90 werd een replica van o.a. de 14F verkocht. Bij nadere beschouwing is alles veel te dik! De Zegelwerkplaats is toch tot veel beter in staat! |
At the occasion of the Stamp Exhibition Belgica '90 a block containing a.o. the 14F was sold. Having a closer look reveals that this is a rather fat 'fake'. The Printing Works could have done a lot better! |
|
|