Inleiding De in 1951 begonnen vervanging van de emissie Smelt heeft geresulteerd in een viertal emissies waarvan er drie door Kolff werden gedrukt en één door Joh. Enschedé en Zonen, en later door Pertjetakan Kebajoran. De lage waarden met de "Aar" [links Padi-aar, rechts katoen-tak] zijn zeer interessant vanwege de wisselingen in zegelformaat, beeldformaat, tandingsmaat, rastermaat en niet te vergeten papier. Gedrukt in rasterdiepdruk met velinleg in drukvellen van aanvankelijk 2x10x10, later ook 4x10x10. De brug tussen de veldelen is één zegel breed bij de eerste oplage van de 5 en 10 sen. De oude kammen konden hiervoor nog worden ingezet. Voor de andere waarden en voor latere oplagen van de 5 en 10 sen was de brug vier zegels breed geworden. Een nieuwe kam met een iets afwijkende perforatiemaat ging hiermee gepaard. De 5 en 10 sen verschenen namelijk al in februari 1951, de 15, 20, en 25 sen pas vanaf april, de 2 1/2 en 7 1/2 sen vanaf juli, en de 1 en 2 sen vanaf september 1951. |
Velrandbijzonderheden verder zoals bij de vorige emissie: oplaagletters boven en onder, telcijfer 1-10, 10-1 links en rechts. Etsingnummers boven zegels 5/6. Drukrichting B of O gekoppeld aan het doorlopen van de perforatie in boven- of ondervelrand. Soms een horizontale balk op de ondervelrand. De oplageletter [A-E] zijn alle gerasterd R70 niet tegenstaande het feit dat de zegeltekening zelf R70 of R80 kan hebben. Ook de balk heeft R70. De papiersoorten sluiten aan op die van de vorige emissie, sommige waarden van de Smelt serie immers zouden nog even door gedrukt blijven: de 3, 4 sen, en de 30 sen en hoger. Alleen de 30 sen heeft het karakteristieke perkamentachtige papier van de eerste oplage "Aar" [afgezien van de 5 en 10 sen] uit 1951. Voor de sen waarden boven de 25 werden twee andere tekeningen gebruikt en wel vanaf 1953: Postkantoor, ontwerp M. Irot [30-50 sen] resp. Edelman, ontwerp Ratmojo [60-90 sen]. De opstelling zoals in de overzichts-tabel is vanzelfsprekend veel uitgebreider dan in welke Indonesia catalogus ook, zij het nog niet perfect. Zonnebloem is chaotisch. Bij de 10 sen b.v. is het totaal niet duidelijk wat welk beeldformaat heeft. Nummer 77 zou beeldgrootte 18x22 1/2mm hebben afgaand op de catalogus, maar heeft in werkelijkheid 17x22mm. En wat hebben 77A, 77B, 77F en 77H? De Indonesische "Katalog Prangko Indonesia" doet voor de Zonnebloem overigens niet onder. |
Overzichts-tabel emissie Aar, ontwerp M. Irot We kunnen de Aar-serie opsplitsen in een aantal min of meer chronologische groepen:
|
Postwaardestukken
|
|
Pintanding:
|