Eind mei 2006 kregen de zakelijke balies plotseling een voorraad 'nieuwe' pakketzegels toegestuurd zonder toelichting. In een Business Nieuws van 22 mei 2006 enige toelichting,, maar pas Business Nieuws van 29 mei 2006 bevatte een uitgebreide beschrijving van de toestand per 1 juni 2006 [!]. In het kader van de tariefswijzigingen per 01.06.2006 zijn de volgende veranderingen bij de pakketzegels doorgevoerd:
De basis-zegels hebben een track & trace barcode, de zeker-zegels niet. De laatste worden steeds gebruikt samen met formulier PS 6077 dat een eigen trackl&trace barcode heeft. Bij het aparte 'rembours' zegel wordt een rembours-formulier gebruikt waarop track and trace. |
Tot 01.06.2006 waren de verkoop-gegevens als volgt:
Al deze zegels konden vanaf 1 juni 2006 niet meer verkocht worden. Dit plaatste de verzamelaars van pakketzegels voor een acuut probleem. Immers de gewone postkantoren verkochten deze zegels allang niet meer. Uitkomst boden de spaarzaam aanwezig business-balies en enkele service-punten voorzover die niet slechts de pakketzegels in hangboekjes in de aanbieding hadden. |
Per 01.06.2006 zijn de verkoop-gegevens als volgt:
|
De zegels zijn gedrukt in méérkleuren-offset op een Müller-Martini druk aan de rol bij drukkerij Lijnco in Groningen. De drukvormen hebben raster R60 en de volgende rasterhoeken: magenta 75, cyaanblauw 15, geel 0, zwart n.v.t. en okergeel n.v.t. Het donkerblauw is opgebouwd uit magenta plus cyaanblauw, het rood is opgebouwd uit magenta plus geel. Het okergele figuurtje licht onder UV op en dient ter copieerbeveiliging. Bij deze Lijncode-prodictie is het raadzaam te letten op het voorkomen aan het begin van de barcode het zgn. 'mikpunt'. Overigens nog niet gevonden. |
Nieuw is het voorkomen van een verticale 'ril-lijn' die zeer zwak zichtbaar is aan de rechterzijde van het zegel onder schuinopvallend licht. De basis-pakketzegel is inmiddels gevonden zonder aangebrachte horizontale slit-lijnen! |