Het komt wel vaker voor dat de Hongaarse postzegels kleine verschillen in de onderschriften niet apart een vermelding krijgen ion de catalogi. Dit zou te ver gaan!? Dat mag dan wel zo zijn maar dan moeten er geen andere zaken in de catalogi staan die niet helemaal kloppen! Als voorbeeld hier de Hongaarse portzegels uit 1958 en daarna. Wat bedoelt Michel hier met "verschillend lange "Druckvermerken"? Het gaat toch niet om de drukker maar om de naam van de ontwerper Légrády Sándor. Bij de kleinformaat-zegels (in filler) komen er twee verschillende tandingen voor: kamtanding 15 uit 1958 met 19/16 tanden hor./vert. en kamtanding 12 uit 1965 met 14/12 tanden hor./vert. Voor iedereen goed te onderscheiden en dan ook geen probleem. De gelijktijdig overgang van papier met watermerk sterren naar papier zonder watermerk. Met watermerk Sterren of zonder is ook geen probleem. En de verdere papierverschillen laat ik nu maar even achterwege. De zegels zijn op een vellendruk-pers voor rakeldiepdruk Palatia in de Budapester Staatsdrukkerij gedrukt. D.w.z.de oranje ondergrond maar niet de waardecijfers. Die zijn in boekdruk gedrukt. Darbij heeft de papierrichting kennelijk voor de drukker geen betekenis. De drukrichting daaerentegen is wel zeer belangrijk. En die kan men ook zien! De inkt vloeit naar links [of naar rechts] uit bij de oudere oplagen en bij det naam van de ontwerper L!acutus)grády Sándor hoeft men niets te meten. De posthoorn eindigt rechts net boven de "N"! Latere drukken hebben een andere cylinder voor oranje gebruikt warbij de gehele tekening 90 graden werd gedraaid. Zo verandert ook de drukrichting naar onder. De naam van de ontwerper werd nog niet veranderd: Légrády Sándor. En ook was het watermerk "sterren" er nog. Maar dan komt het papier zonder watermerk en verandert er aanvankelijk niets aan de naam van de ontwerper. De rukrichtig wordt weer in de lengterichting: R. Pas in tweede instantie verandert ook de naam van de ontwerper Légrády Sándor. En komt ok het onderscheid dat Michel noteert! De posthoorn eindigt rechts tussen de "N" en de "D"! De raatermaat is inmiddels veranderd van R80 naar R100 en de drukrichting naar B [inkt vloeit naar boven uit]. Nog steeds klopt het wat Michel schrijft! De waardecijfers zijn in boekdruk! Maar dat erandert snel. De laatste [?] oplagen hebben de waardecijfers in rakeldiepdruk! Met de drukrichting naar boven! |
De Briefmarken sind auf eine Bogendruckmaschine für Rakeltiefdruck in Budapester Staatsdruckerei gedruckt worden. D.h. die orange Hintergrund und nicht die Wertziffer. Für die Wertziffern war Buchdruck benutzt worden. Dabei hatte die Papierrichtung wenig Bedeutung für die Drucker. Die Druckrichtung dagegen war und ist sehr wichtig! Die kann man auch sehen! Die Farbe fliesst nach links [oder rechts] aus bei die ältere Auflagen und die bei die Entwürfersnamen Légrády Sándor braucht man nichts zu messen! Das Posthorn endet nach rechts gerade oben beim "N"! Spätere Drucke haben eine andere Zylinder für orange benutzt wobei die ganze Zeichnung 90 Grad gedräht worden ist! Damit ändert sich auch die Druckrichtung nach unten. Dabei hat es sich bei die Entwürfersnamen Légrády Sándor NOCH nicht geändert. Und auch gab es noch das Wasserzeichen Sterne. Aber dann wird so wohl das Papier ohne Wasserzeichen benutzt und bleibt erstmal noch die Entwürfersnamen unverändert. Und ist die Druckrichtung wieder 90 Grad gedräht worden . Später wird auch die Entwürfersnamen Légrády Sándor geändert. Und hier haben wir das Unterschied welche Michel auflistet! Das Posthorn endet nach rechts gerade Zwischen "N" und "D"! Aber die Raster / Screen gaugegrösse ist jetzt R100 statt R80. Noch immer stimmt es was Michel schreibt! Die Wertziffern sind im Buchdruck! Aber auch das ändert sich! De letzte [?] Auflagen haben die Wertziffern in Rakeltiefdruck! Mit die Druckrichtung nach oben! |
|