In het nummer van januari 1996 wijdde ik enige beschouwingen aan de toen net verschenen CD-rom van de NVPH. Inmiddels zijn de makers niet stil blijven staan en is ook de techniek voortgeschreden. Wat is er tussentijds gebeurd en is de filatelie er op vooruit gegaan? Dit zijn zo maar wat vragen. Eén vraag kan a priori worden beantwoord. Ik had twee jaar geleden geen CD-rom speler aan mijn computer, ik heb er thans nog geen en ik verwacht ook niet op korte termijn er een aan te schaffen! De Spelers Behalve door de NVPH zijn in de afgelopen periode ook CD-roms met catalogi van Nederland [en Overzee] uitgebracht door Gold&Greenwell [Remko van Gelder], en Software Generation [de gebroeders Boeré]. Computer-programma's voor het bijhouden van postzegelverzamelingen - verkrijgbaar op diskettes - worden geschreven door leden van de HCC Postzegelgebruikerclub. Wat hebben deze alle gemeen - behalve het gebruik van computer-media en -programma's? De catalogus-nummering van de NVPH! |
Catalogus-nummers Wie de rubriek Nederland leest zal gemerkt hebben dat ik nooit catalogusnummers hanteer. Wie tegen mij begint over de nummers 80 en 101 die nog ontbreken aan de collectie is bij mij aan het verkeerde adres. De nummers zeggen me niets en dat hou ik graag zo. Pas als sprake is van de 10 gulden Bontkraag of de 10 gulden 1813-1913 slaak ik een blik van herkenning. De catalogusnummers van wereldcatalogi zijn voor de meeste gebieden totaal verschillend om een paar voor de hand liggende redenen. De ordening naar dag van uitgifte, het groeperen van op het oog bij elkaar horende zegels tot series, het bij- of uit elkaar houden van soorten postzegels [b.v. frankeerzegels en luchtpostzegels], de mate van specialisatie etc. zijn van invloed op de nummering. En dan zijn voornoemde kriteria niet eens altijd consequent gehanteerd. De HCC heeft geprobeerd in Nederland organisaties warm te maken voor een universele [artikel]nummering. Terecht tevergeefs mijns insziens. Het streven alleen al gaat er van uit dat filatelistische 'objecten' aftelbaar eindig zijn, dat een compleetheid mogelijk is. En compleet wil toch iedereen! Een tweede aanname is dat postzegels als artikelen te vergelijken zijn met de potten jam en pindakaas van Albert Heyn, Digros of Aldi. En dus goed te voorzien zijn van een universele artikel code, barcode of EAN. |
Wie alle NVPH-nummers van Nederland in de collectie heeft is compleet?! De NVPH-nummering is voor degene die hun verzameling willen of moeten administreren het meest voor de handliggende systeem. Andere nummeringen zijn nooit ingeburgerd. Maar betekent het ook dat de NVPH anderen kan weerhouden die nummering te hanteren? Alle hierboven genoemde 'spelers' hebben pijnlijk kunnen ervaren dat de NVPH met hand en tand de NVPH-nummering beschermt. En dat wreekt zich op de kwaliteit en het gemak van de producten. En wie is uiteindelijk de dupe? De verzamelaar voor wie het uiteindelijk lood om oud ijzer is wie juridisch eigenaar is van zo'n nummering. Wat is er zo bijzonder aan de NVPH-nummering? Kan een organisatie intellectueel eigenaar zijn van iets waaraan zo goed als geen eigen vernunft te pas komt? |
De chronologische ordening is immers door de PTT bepaald, bij langlopende frankeerseries [of ze dat zijn wordt ook door de PTT gedicteerd] wordt een voldoende aantal nummers opengehouden voor aanvullingen en ze worden gerangschikt naar nominale waarden, de overige zegels, bijzondere uitgiften worden als ze op één en dezelfde dag verschijnen gebundeld in volgorde van nominale waarde. Kortom een algorithme dat iedereen kan bedenken en waarvoor de elementen worden aangeleverd door de PTT als uitgevende instantie. Helaas - of misschien maar goed - is zo'n simpele redenering niet voldoende en komt het laatste woord aan het patent-, octrooi- of merkenrecht. Blijft het feit dat de sfeer op het gebied van multimedia in de Nederlandse filatelie grondig verziekt is. Als dat twistpunt op een redelijke manier uit de weg geholpen kan worden is de weg vrij voor een eerlijke concurrentie waarbij alle spelers met hun eigen verdiensten een eigen markt kunnen zoeken. |
Waarvoor / Waarheen? Was het twee jaar geleden de sprong in het onbekende, een voorzichtige verkenning van multi-media mogelijkheden, het speelse bij de eerste CD-rom van de NVPH die een vonk van enthousiasme bij me losmaakte, de harde realiteit inmiddels dwingt me tot het vast stellen van concrete uitgangspunten. Zit er iemand te wachten op een filatelistisch speeltje? Hoe wordt de enorme inspanning van de makers beloont? En hoe werkt dat uit op de producten? Op het moment zijn er twee CD-rom producten op de Nederlandse markt. De NVPH en Gold&Greenwell zijn samen gaan werken en brengen één product uit, de gebroeders Boeré hebben nog steeds een alternatief. |
Technology push [of is het toch pull?] De eisen waaraan een computer-configuratie moet voldoen zijn hoog. Dat een CD-rom speler is vereist is duidelijk maar dat de computer snel dient te zijn en voorzien van MS-Windows geldt ook nu nog. Wie niet tot de fan-club van Bill Gates behoort mag gewoon niet meedoen. Snelheid Alvorens de CD-Rom wordt aangeschaft moet aan enkele voorwaarden voldaan zijn. Er moet in huis een computer staan met CD-Rom. Niet zo maar een computer, maar een snelle computer met het programma MS-Windows erop. Dus geen Acorn, Amiga, Apple, Atari, of Macintosh. En wie nog slechts twee jaar geleden z´n/haar portemenee had omgekeerd, zal toch nog echt even moeten doorsparen. Of kwam er nu een home-page van de NVPH op het Internet? |