Nadat al in 1989 de eerste Nederlandse frankeerzegel met instelbare waarde voor de Klüssendorf machines was verschenen, krijgt nu eindelijk de andere grootmacht op dat gebied de mogelijkheid zich te bewijzen. Werden over de hele wereld al de "Automatenmarke" van het Zwitserse Frama gebruikt - sinds 1976 in Zwitserland - in Nederland had de firma geen voet aan de grond gekregen, althans wat betreft de Automatenmarken. Frama frankeermachines en aanverwante waren al veel eerder in Nederland gemeeen goed. Het feit dat de "zegeltekening" en de waarde-aanduiding gelijktijdig in de automaat werden afgedrukt op een rol papier en daarom niet altijd een fraaie druk konden geven, zal de voornaamste reden zijn waarom de boot zo lang was afgehouden. De traditionele Frama "stroken" lagen teveel in het verlengde van de ouderwetse frankeermachine. Pas vorig jaar verschenen de eerste zegels [Denemarken, Liechtenstein] waarbij slechts - net als bij de Klüssendorf - de waarde [en evt. * e.d.] door de automaat worden gefa briceerd. |
Op korte termijn zijn de Frama-postzegels te verkrijgen uit automaten die opgesteld zijn op een vijftal plaatsen. Vanaf 21 mei 1996. De ontwerper Rik Comello heeft er een fraai kleurig zegelontwerp van gemaakt, de zegels zijn gedrukt in vijf-kleuren rasterdiepdruk op de GOEBEL-pers in de kleuren zwart, geel, cyaanblauw,magenta en zilver. Het formaat is 40x32mm. De zegels werden geleverd in rollen van 2000 [?} stuks. De cylinders zijn 2x5x19 zegels groot, met 2 banen naast elkaar van 5x19. Randverschijnselen waren te zien op de linker-, en rechter-rand. Voor de beschrijving wordt uitgegaan van het modelvel dat voor accoord was getekend op 15 januari 1996. PTT-ordernummer: 10033. Links en rechts naast de rijen 17/18, twee aaneengesloten paskruizen. Op de linker- en rechtervelrand twee verticale in 7-blokjes onderverdeelde kleurbalken, waarbij de kleuren van boven naar onderen lichter worden, in alle kleuren naast de rijen 18/19, in zwart naast de rijen 1/2, direct daaronder een zilver blok naast rij 2. |
Op de linker- en rechtervelrand registerdriehoekjes [linker driehoekjes met de rechthoekszijde boven en rechts, rechter driehoekjes met de rechthoekszijden onder en rechts] op de volgende hoogtes naast de rijen: magenta 3, magenta 4, geel 5, magenta 5, cyaanblauw 6, magenta 6, zwart 7, magenta 8, en zilver 8. De modelvellen en de stadiavellen waren ongeperforeerd. De cylinders zijn gegraveerd met de Hell Helio-Klischograph. De diagonalen van het raster maken een hoek van 50 graden bij de gele cylinder, van 40 graden bij de zwart, van 30 graden bij de magenta en van 60 bij de cyaanblauwe en zilver cylinder. |
Het aantal rasterpunten tellend langs de zijranden levert op: zwart 12/mm horizontaal en 15/mm verticaal; geel 8/mm horizontaal en 7/mm verticaal; cyaanblauw en zilver 10/mm horizontaal en 6.5/mm verticaal; magenta 7/mm horizontaal en 10/mm verticaal. De drukrichting is B. Het papier is rasterdiepdrukpapier HS3 16307%, dat aan de beeldzijde onder UV-licht wit oplicht en nalicht [fosforesceert], aan de gomzijde wit oplicht. Later ook papier dat aan de gomzijde niet oplicht en dof blijft. Het papierdoorzicht is IIIp, glansdiagonalen: -45/45 graden. De papierrichting loopt in de dwarsrichting van het zegel, met de rol mee: ↕ . De gom is door Joh. Enschedé en Zonen aangebracht: D2b. |
In Postaumaat 99 op pag. 23 meldt Mar Struys een nieuweoplage die op 13.03.1997 zou zijn vervaardigd. Duidelijke papierverschillen: achterzijde van het papier licht niet op onder UV-licht (=dof). Dit nieuwe papier is al in maart 1997 waargenomen in Frama automaten (Schiedam, Amersfoort Nijverheidsweg) en Nagler (Amersfoort Plotterweg). |
Vanaf 22 maart 1997 werden de zegels ook beschikbaar vanuit een Nagler automaat, en na 28 augustus 2000 in een Hytech machine in Gouda.
|
De plaats van de Nagler's
|