De Klüssendorf-zegels, een tweede druk Op 22 augustus 1989 verschenen na jaren van lobby'en door de leveranciers en het uit de boom kijken door de PTT de eerste Nederlandse frankeerzegel met instelbare waarde. Het resultaat was een fleurig zegel, geel, blauw en rood, gedrukt in 3-kleuren rasterdiepdruk op de GOEBEL-pers. De groene driehoek is een menging van blauw en geel. Geel verder te vinden in de trap linksboven, blauw in het vlechtwerk, de kleine blokjes en het woord Nederland. De rest is rood. Het ontwerp is van PTT Nederland Kunst en Vormgeving, de afmetingen zijn 36x19.5mm beeld, en 43x25.5mm zegel. De zegels werden geleverd in rollen van 2000 stuks, ten behoeve van automaten die in een aantal postkantoren waren geplaatst. Na zes jaar zal de voorraad zegels opgebruikt zijn geweest want in de zomer werd een nieuwe druk vervaardigd van deze automaatzegels. |
De 1989-druk was nog gemaakt met ouderwets geëtste cylinders met raster 125, de 1995-druk daarentegen is van gegraveerde cylinders. Aan de hand van de rastering zullen de twee drukken goed uit elkaar te houden zijn. De cylinders zijn 2x5x20 zegels groot, met 2 banen naast elkaar van 5x20. Randverschijnselen waren te zien op de linker-, midden-, en rechter-rand. Voor de beschrijving wordt uitgegaan van het modelvel dat voor accoord was getekend op 26 juni 1995. PTT-ordernummer: 8866. Links naast de rijen 11/13, drie aaneengesloten paskruizen, rechts idem naast de rijen 11/13. Links een rode naar links open [zonder staander] ladder, rechts idem naar rechts open. Op de middenbaan een gesloten rode ladder. Treden tussen de rijen 2/3, 7/8, enzovoorts om de 5 zegels. Op de middenbaan naast rij 16 een blauwe en een rode horizontale registerbalk, naast rij 17 een gele naast rij 18 een blauwe, en naast rij 19 een schuine rode registerbalk. |
Op de rechtervelrand drie verticale in 7-blokjes onderverdeelde kleurbalken, waarbij de kleuren van boven naar onderen lichter werden, in blauw naast rij 1, in rood naast de rijen 18/19, in geel naast rij 20. Op deze in rood uitgevoerde ladders bevindt zich de steun-perforatie, 85 pennen tussen 2 treden = 127.5mm => 1.5mm hart op hart, ofwel 13 1/3. Ter hoogte van de treden 1 pen opzij naar de zegelbaan toe, en 4 [middenrand] of 5 [linker- of rechterrand] pennen opzij naar buiten toe. Tussen de zegels horizontaal twee gaten ten behoeve van het transport in de automaat. Alle perforaties aangebracht met een speciaal daarvoor gemaakte scheerperforaat-trommel. Aan de gomzijde vertonen de perforatiegaten nog restjes papier dat naar de onderkant is omgeslagen. |
De cylinders zijn gegraveerd met de Hell Helio-Klischograph. De diagonalen van het raster maken een hoek van 50 graden bij de gele cylinder, van 30 graden bij de blauwe en van 60 bij de rode cylinder. Het aantal rasterpunten tellend langs de zijranden levert op: 8/mm horizontaal en 7/mm verticaal voor geel, 10/mm horizontaal en 6.5/mm verticaal voor blauw, en 7/mm horizontaal en 10/mm verticaal voor rood. De drukrichting is B. Het papier is rasterdiepdrukpapier HS3 16307%, dat aan de beeldzijde onder UV-licht wit oplicht en nalicht [fosforesceert], aan de gomzijde niet oplicht en dof blijft. Het papierdoorzicht is IIIp, glansdiagonalen: -45/45 graden. De papierrichting loopt in de dwarsrichting van het zegel, met de rol mee: ↕. De gom is door Joh. Enschedé en Zonen aangebracht: D2b. |